Tuesday, June 29, 2010

TODAY 29 JUNE 2010


Tadi ada ceramah dekat aku punya opiz.. Tajuk ceramah tu taqwa.. So aku ngan lain pun gi ar.. Lagipun boleh relax2 jap dari buat keje.. So cam biasa mula2 tu ustaz tu cerita2.. Lama2 dia masuk bab parent..

At the time aku 4 sure dah agak yang mesti ada dia buat cam yang sedey2 tu.. Memang pun.. Time tu dia tayang gambar budak2 yang ngah nanges tak kira laki pompuan.. Pastu ada gambar parent ngah peluk anak2 diorang yang ngah nanges ngan cikgu sume.. Ala.. Korang mesti pernah lalui time ni.. Kalo de kem ke or kat sekolah selalu buat yang cam nanges2 nie.. So gambar2 ni ustaz ni ambik and tayang ngan lagu sedey.. Aku tengok mula2 jek aku dah tersentap.. Mata aku dah nak berair.. Tapi aku try tahan.. Aku tak tengok pun videoklip tu.. Just tengok sekejap pastu pandang tempat lain.. itupun tengok sekejap aku dah tak tahan.. Ada yang dah nanges.. Tapi aku still bleh tahan lagi.. Siap tu aku bayangkan 2pm tok alihkan perhatian aku dari benda2 nie..

Masuk bab 2.. Ble ustaz ni menceritakan satu kisah benar yang terjadi.. Bagaimana seorang hamba Allah ni meninggalkan dunia ini dengan tenang sekali.. Hamba Allah ni sesudah arwah ni pencen dia telah mendekatkan dirinya dengan Allah.. Tak pernah tinggal solat berjemaah.. Pada suatu hari Arwah ini sudah siap dengan pakai jubah putih yang sudah bersiap gosok ngan minyak atar berkopiah putih seperti hendak pergi ke solat jumaat.. Wal hal time tu arwah nak pergi menunaikan solah maghrib di masjid.. Malam tu malam jumaat.. Perginya arwah ini ke masjid lalu menunaikan solat berjemaah seperti biasa.. Pada malam tu arwah telah meminta izin imam untuk menyampaikan sepatah 2 kata.. Ini kerana lagi beberapa hari lagi akan tiba hari lahirnya yang ke-70 tahun kalo x silap aku.. Jadi adalah dia membuat ucapan serba sedikit.. (Ustaz ada bagitau dia ucap apa tapi aku tak tau nak tulis camne).. Pastu arwah request nak m'qamatkan azan untuk solat isyak.. Sewaktu arwah m'qamatkan azan para jemaah yang lain menitiskan air mata kerana suara sayu arwah yang melaungkan azan.. Tapi tak lama lepastu mereka tak dengar suara arwah.. Bila tengok arwah dah tiada lagi di dunia ini..

Pastu lepas ustaz cerita ni dia laungkan azan tu.. Time tu aku memang tak dapat nak bendung lagi air mata aku.. Tanpa di suruh air mata aku keluar cam apa jek.. Aku plak yang sebak dengar ustaz laung azan.. Coz aku teringat cerita ustaz pasal arwah tadi.. Aku sedey sangat.. Even skang ni pun yang aku ngah tulis ni aku still rase sebak ngan cerita ustaz yang pasal arwah tu.. Ngan laungan azan yang membuatkan air mata aku akhirnya jatuh gak.. Cerita ibubapa aku masih boleh tahan tapi bila ustaz laungkan azan tu.. Itu aku dah tak mampu untuk tahan air mata aku..
Sumpah aku cakap.. Rase sebak tu aku langsung tak boleh nak kawal.. Cam yang parent tu aku still boleh kawal emosi aku tok tak nanges.. Malah aku siap boleh ingat 2pm lagi.. Tapi bila aku dengar azan tu aku rase tekak aku sakit and nafas aku cam pendek sangat coz aku nak tahan diri aku agar tak terus nanges.. Malu siot nanges.. Dah aku dok tengah2.. Kalo dok tepi sekali boleh ar melayan perasaan jap.. Hahaa..

Aku tak tahu nak explain kan my feeling on words.. But for me to have this experience just make my life full of question mark and feelings as a human being.. Why question mark on me just maybe some mind and soul that I've lost somewhere and I need to find it before I go forever from this beautiful world..

Aku paling ingat ustaz cakap : Yang kita tahu bila tarikh hari lahir kita.. Tapi kita tak tahu bila tarikh hari mati kita.. Jadi sentiasalah kita beringat.. Di mana dan apa yang kita buat.. Adakah kita sudah menjadi yang terbaik.. Aku tanya diri aku saja..

No comments:

Post a Comment