Saturday, November 20, 2010

KORBAN & AKIKAH


Once again aku di uji ngan ilmu.. fakta dan akal fikiran yang logik.. Aku tak tahu apa yang aku buat kat skool dulu especially bila claz agama.. Hahaa.. Daif gila aku nie.. Memang dasyat aku nie.. aku sendiri terkejut ngan diri aku yang daif gila ilmu aku.. Ngaku siot!!! aku tak hipokrit.. Tapi malu gila..

Ok isu yg timbul kat c-nie adalah pasal daging korban dan akikah.. Samada daging itu boleh diberi kepada non muslim or not.. Ok.. Before this aku tak pernah terfikir pun pasal benda2 nie.. Apa hukum dia.. Apa kesan dia.. Apa yang harus kita lakukan.. Apa yang boleh dan apa yang tak boleh.. Benda ni timbul sebab petang tadi kat opiz aku ada percanggahan pendapat mengenai hal ini.. Ok.. Isu di sini apasal daging akikah.. Daging yg mentah memang tidak boleh diberi kepada non muslim tapi kalau daging itu sudah di masak boleh diberikan kepada non muslim.. Kemudian ada dia ni plak cakap even daging akikah pun tak boleh diberikan kepada non muslim samada daging itu mentah atau sudah di masak.. Kalo tak secara automatik ia akan batal.. Dan kita perlu mengganti sebanyak mana daging yang telah diberi..

Benda ni sebenarnya terlampau banyak mulut yang menyampaikannya dengan pelbagai edisi cerita yang kita sendiri sudahnya yang konpius.. Especially orang macam aku yang sengal nie.. Hahaa.. Tapi betul dan benarnya pada hal ini.. Aku tanya abah and aku pasti dengan hal ni.. Yang daging korban dan akikah tidak kira daging tu mentah atau sudah di masak tidak boleh diberi kepada non muslim.. It's true.. Kalo kita wat masak2 mesti kita akan jamu tamu muslim kita ngan daging2 ni dan kebetulan jiran kita non muslim.. Takkan kita nak biarkan dia dan tak beri dia sekali? Tapi kita boleh berikan jiran non muslim kita ngan daging lain yang bukan daging korban atau akikah.. Atau pun diganti dengan lauk lain seperti ayam dan sebagainya..

Pendek kata banyak sangat alasan kenapa benda ni harus dan kenapa benda ni haram.. Aku try tengok kat tenet tapi lagi pening aku baca.. Better aku mendengar coz orang yang bercakap akan mencari ayat yang ringkas dan mudah difahami berbanding dengan tulisan2 yang meleret2 semata2 meminta kredit utk diberi perhatian..

P/S : Walaupun aku ni maybe sengal sket but I still can see and think.. Not in a meaning just want to think clearly..

1 comment:

  1. baru nak hidup.jawapan tu ade di tagang kua sendiri.hahahaha

    ReplyDelete